مزدکیه: یگانه پرستی یا دوگانه گرایی

نویسندگان

محمد جواد شمس

چکیده

مزدک در دورة قباد ظهور کرد، و در همین دوره به تبلیغ آیین خود پرداخت. قباد به دلیل مصالحینخست به آیین او گروید، اما پس از آنکه خلع شد و دوباره به حکومت رسید، توجه چندانی به اینآیین نکرد و ظاهراً به دستور او در سال 529 یا 528 میلادی خسرو انوشیروان بسیاری از مزدکیان رابه قتل رساند. پس از مزدک، پیروان وی که با عنوان مزدکیه شهرت یافتند، به اعتقادات و تعالیم اوپای بند ماندند و تا سال ها پنهانی به نشر آموزه های وی پرداختند. تعالیم مزدک به دلیل مشابهت بابرخی آموزه ها ی مانوی و زرتشتی و حتی زروانی همواره در متون موجود به یکی از این سه کیشنسبت یافته است. آیین مزد ک از یک سو مانند کیش مانی آیینی ثنو ی بود که به وجود دو اصل قدیمکه ازلاً با هم مختلف و مستقل از یکدیگر ند اعتقاد داشت ؛ و از سوی دیگر در این آیین از معبود وخدای متعال، با نام مدبر خیر سخن به میان می آمد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

معرفت و قدرت: هویت یگانه و یا چندگانگی هویتی

تا کنون از منظرهای گوناگونی به مساله هویت نگریسته شده و جنبه‌های مختلف آن از توضیح و تبیین گرفته تا بررسی رابطه آن با متغیر‌های دیگر و بالعکس مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است. اما دیدگاه‌های جدید در حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی ، به طرح مسائلی پرداخته‌اند که تجدید نظر اساسی در همه علوم و مفاهیم را سبب گشته اند. از جمله این نو آوری‌ها در دهه‌های اخیر، بررسی رابطه میان معرفت با مفاهیمی چون قدرت...

متن کامل

واقع گرایی انتقادی، برون رفت از دوگانه پوزیتیویسم و هرمنوتیک

چکیده حوزه علوم انسانی، بر خلاف علوم طبیعی که کمتر شاهد مناقشات روشی بوده است، عرصه کشمکش دیدگاه‌های متعدد و متعارض است. رویارویی پوزیتیویسم و هرمنوتیک (به عنوان دو مکتب اصلی فلسفه علوم اجتماعی)، در پاسخ به این سوال که «تا چه حد می توان جامعه را با همان روش های علوم طبیعی مطالعه کرد؟»، وجه غالب این منازعه را تشکیل می دهد؛ پوزیتیویسم قائل به وحدت روش شناختی و کاربست روش تجربی در مطالعات علوم ان...

متن کامل

سیاست حافظه، ترومای فرهنگی و میهن پرستی/ملی گرایی در تاریخ معاصرایران

سیاست‌گذاری های حافظه ای واز آن خود کردن میراث فرهنگی درایران مدرن، جزکوششی جهت پیوندمردم/ ملت به گذشته‌ای گزینش شده و ایجاد فراموشی هایی به منظور ایجاد مشروعیت برای حاکمیت/دولت ها نبوده است. از آنجا که هویت کنشگر اجتماعی مدرن با رجوع به گذشته شکل می پذیرد، آفرینش گذشته ای مالامال از اتفاقات گزینش شده تاریخی و یا اعمال سیاست‌های فرهنگی در بهره‌گیری مداوم از رژیم حافظه‌ای بخصوص، به تولید وسواس‌ه...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
پژوهشنامه ادیان

ISSN 2008-0476

دوره 5

شماره 1 (9 بهار وتابستان 1390) 2011

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023